تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

قطار هیدروژنی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

همیشه وقتی اسمی از قطار به میان آمده است، تصویر قطارهایی دودزا و پر سروصدا در ذهنمان نقش می‌بندد. اما این قطارهای خاطره انگیز، که ممکن است آلودگی زیادی را برای محیط‌زیست به همراه داشته باشند ( هر چند که قطار نسبت به سایر وسایل نقلیه کمترین آلودگی را برای محیط زیست دارد)، به لطف تکنولوژی، به زودی جای خود را به جدیدترین نوع قطارها، یعنی قطارهای هیدروژنی خواهند داد.

آلمان اولین قطار هیدروژنی جهان را روز یکشنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) امسال، وارد ناوگان حمل و نقل کشور خود کرده ‌است، که نشان می دهد شروعی بزرگ برای به چالش کشیدن ممنوعیت استفاده از قطار‌های دیزلی و به کار‌گیری تکنولوژی ارزان تر اما سازگار با محیط زیست در راه است. علاوه بر سازگار بودن با محیط، سریع تر بودن این قطار ها دلیل خوبی برای جایگزینی خواهد بود.

دو قطار آبی ساخته شده توسط TGV ساز Alstom فرانسه، شروع به کار کرد. هانری پورپارت لافارژ، مدیر عامل شرکت Alstom، در مراسم افتتاحیه در Bremervoerde، ایستگاهی که قطارها با سوخت هیدروژن جایگزین قطار‌های دیزلی خواهد شد گفت: “اولین قطار هیدروژنی دنیا وارد خدمات تجاری می شود و آماده تولید انبوه برای سرتاسر دنیا است.”

در این نوع قطارها سلول های سوختی، هیدروژن و اکسیژن را به برق تبدیل می‌کنند و می‌توانند لوکوموتیو را به سرعت 140 کیلومتر در ساعت برسانند. قطار Coradia iLint می تواند برای حدود 600 مایل (1000 کیلومتر) در یک مخزن هیدروژن، سوخت نگهداری کند.

این قطارها در امتداد مسیری 62 مایلی بین شهرهایی در پایین ساکسونی در بخش شمالی کشور  آلمان در حال اجرا است. به گفته Alstom، شرکت فرانسوی که قطارها را ساخته است، در مخزن این قطار هیدروژنی سلولهای سوختی وجود دارند که از طریق واکنش های شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن تولید می شود و تا زمانی که لازم است باتری ها برق اضافی را ذخیره می کنند. هیدروژن مورد استفاده برای قدرت قطارها از یک مخزن فولادی با ظرفیت 40 فوت در ایستگاه‌هایی در مسیر حرکت قطارها تامین می‌شود.

قطار هیدوژنی

آلستوم به این تکنولوژی به عنوان یک جایگزین سبزتر و آرام‌تر نسبت به قطارهای دیزلی در خطوط راه‌آهن می نگرد. یک چشم انداز جذاب برای بسیاری از شهرهای آلمان و همچنین، اگر به زودی در همه کشورها فراگیر شود، که می تواند به وسیله تکنولوژی جلوگیری از پخش گازهای گلخانه‌ای، کمک شایانی به محیط زیست کرده و مخصوصا مانع از گرم شدن کره زمین شود.

Stefan Schrank، مدیر پروژه در آلستوم، گفت: “مطمئنا خرید یک قطار هیدرولیز تا حدودی گران‌تر از یک قطار دیزل است، اما اجرای آن ارزان‌تر است.”

پس از آنکه شرکت فرانسوی Alstom قطار Coradia iLint خود را به استان شمال شرقی آلمان تحویل داد، می‌توانست از طریق قطار که تنها توسط سلول های سوختی هیدروژن ساخته شده بود، در اطراف ساکسونی آلمان با اولین قطار هیدروژنی سفر کند.

 

همچنین رئیس و مدیر عامل شرکت آلستوم، هنری پورپارت لافارژ گفت: “این یک انقلاب برای آلستوم و همینطور برای آینده است” و افزود که “این پروژه همکاری موفقیت آمیز بین المللی را نشان می‌دهد”.

کشورهای دیگری نیز از جمله بریتانیا، هلند، دانمارک، نروژ، ایتالیا و کانادا به دنبال راه اندازی قطارهای هیدروژنی هستند. همچنین در فرانسه، دولت قبلاً گفته است که اولین قطار هیدروژنی تا سال 2022 بر روی خطوط راه آهن این کشور خواهد بود و همینطور قول داده است تا اولین پیمان هیدروژنی خود را در مسیر، تا همان سال داشته باشد.

قطار هیدوژنی

با این حال، برخلاف ماشین‌های قدیمی‌تر، هیدروژن تنها بخار و آب مایع تولید می‌کند. تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که قطارهای هیدروژنی جدید نیز ساکت تر و ارزان تر عمل می کنند و آلمان نیز از این تکنولوژی بی‌نظیر برای کاهش آلودگی هوا استقبال کرده است.

ایالت نیدرزاکسن در مجموع 81.3 میلیون یورو (95 میلیون دلار) برای این پروژه پرداخت خواهد کرد. این سرمایه گذاری در راستای طرح طولانی مدت آلمان برای کاهش شدید آلودگی هوا و محیط زیست و افزایش استفاده از سوخت تجدیدپذیر تا سال 2050 می باشد. اما این سرمایه گذاری به همین جا ختم نمی‌شود. آلستوم قصد دارد تا 14 قطار ترمینال هیدروژنی برای ساکسونی با قیمت 81 میلیون یورو (94.6 میلیون دلار) بسازد.

اما مزیت های این قطار فقط منتهی به سازگاری آنها با محیط زیست نمی‌شود، مسافران هنگام سفر با این قطارها جز صدای چرخ های روی ریل صدای مزاحم دیگری به گوششان نمی‌رسد.

همچنین از آنجایی که سوخت مورد نیاز آنها هیدروژن است، استفاده از این سوخت به مراتب از سوخت‌های فسیلی ارزان تر و قابل دسترس تر می‌باشد. در این رابطه لیتستر گفت: “شما می توانید آن را از برق تجدیدپذیر دریافت کنید، بنابراین مزارع باد، مزارع خورشیدی، سدها و هر چیزی که می تواند برق تولید کند، پس می‌تواند هیدروژن نیز تولید کند.” او افزود: “همچنین ممکن است تولید هیدروژن از گاز طبیعی باشد، بنابراین” جغرافیایی انعطاف پذیر برای به کارگیری از قطارهای هیدروژنی برای سرتاسر دنیا را داراست. ” پس این تکنولوژی مناسب کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و سایر کشورهایی است که ذخایر نفتی اندک دارند. همچنین ایالات متحده که دارای مقادیر قابل توجهی ذخایر هیدروژن است.

پس با همه این‌ها شاید زودتر از آن چه فکرش را بکینم، قطارهای هیدروژنی جای قطار های دیزلی قدیمی و پر سر و صدا را بگیرد. شاید ما هم بتوانیم فرصت این را داشته باشیم که سوار این قطارهای سازگار با محیط زیست بشویم.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x