تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

آرامگاه دارالسلام شیراز

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

گورستان دارالسلم معروف به آرامگاه دارالسلام شیراز یا وادی‌السلام یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های ایران به شمار می‌رود. در در این آرامستان مقبره‌هایی از قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. البته بسیاری از پژوهش گران بر این باورند که این قبرستان پیش از اسلام نیز وجود داشته‌است .

سنگ‌های مزار را می‌توان اولین کتاب‌های جهان دانست، چرا که تاریخ حیات انسان، شادمانی و ناخوشی و حرفه و پیشه‌اش را بر سنگ مزارش می‌نویسند. سنگ‌های موجود در این گورستان، نوع ادبیاتی که بر روی این سنگ‌ها به کار رفته، نوع حجاری آنها و در آخر شخصیت‌هایی که در این قبرستان قدیمی دفن هستند، به‌ویژه شخصیت‌هایی که سند و هویت تاریخی ـ اسلامی و حتی علمی شیراز در سده‌های مختلف هستند، هرکدام به‌صورت جداگانه ارزش بالای این مکان را مشخص می‌کنند.

نقش سرو، گاهی به‌تنهایی و گاهی همراه با نقش پرنده و میوه روی بسیاری از سنگ مزارهای نفیس دوره‌های تاریخی دیده می‌شود. هیبت شیرسنگی و طرز قرارگیری آن بر سنگ مزار بسیار جالب است. شیر سنگی پهلوانی و جوانمردی فرد درگذشته یا بزرگ طایفه بودن و گاهی اوقات شغل گله‌داری را نشان می‌دهد.

گورستان دارالسلام
گورستان دارالسلام

 

گورستان دارالسلام گورستان وسیعی است که در آن مشاهیر و ائمه جمعه از زمان زندیه تا قاجاریه به خاک سپرده شده‌اند. همچنین محمود دهدار خفری معروف به عیانی و پسرش معین‌الدین محمد دهدار خفری معروف به فانی از عرفای صوفیه سده هفتم و حبیب‌الله شهبازی کلانتر کوهمره سرخی و قبر پسر حافظ که نام این بزرگوار مرحوم خواجه قطب الدین علی ابن خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی نیز در این قبرستان مدفونند.

[irp posts=”2389″ name=”بلیط قطار تهران به شیراز”]

 

آدرس گورستان دارالسلام:

 این گورستان در میانه بلوار سیبویه، در مرکز شهر شیراز در محله دروازه شاه داعی الله(شادایی) واقع شده‌است.

به جز قبرستان وادی السلام در شیراز، قبرستان دیگری نیز با همین نام در نجف قرار دارد. در اینجا توضیحاتی نیز در خصوص این قبرستان داده می شود:

قبرستان دارالسلام
قبرستان دارالسلام

راز های قبرستان وادی السلام نجف

بنابه فرمایشات امیر المومنین و امام صادق (ع ) در این سرزمین ارواح مومنین دسته دسته با یکدیگر صحبت می کنند و هر مومنی در هر جایی از زمین بمیرد خداوند روحش را به وادی السلام می برد.

در این قبرستان ساختمانی کوچک با گنبدی متمایز از دیگر بناهای قبرستان  ضریح کوچکی را در خود جای داده است که داخل آن قبور مطهر حضرت هود (ع) و حضرت صالح (ع ) قرار دارد. حضرت هود در میان قوم عاد مبعوث به رسالت شد و حضرت صالح نیز یکی دیگر از انبیاء الهی است که در میان قوم ثمود در سرزمین وادی القری (میان مدینه و شام ) زندگی می کرده است.

در قبرستان وادی السلام مکانی است یا حیاطی کوچک که در گوشه آن دو شبستان به نامهای مقام امام زمان (عج ) و مقام امام صادق در کنار هم قراردارند .

 

ناله مردگان در وادی السلام

این مکان، یکی از مکان های مقدس نجف است که در آن هزاران نفر به خاک سپرده شده اند از جمله قبر تعدادی از پیامبران و بسیاری از سادات ، صالحان و بزرگان دین اسلام نیز در آن است این قبرستان قدیمی و تاریخی نجف اشرف در شمال شرقی شهر واقع است و بیست کیلومتر مربع مساحت دارد.
قدمت آن به بیش از هزار سال می رسد که در نوع خودش یکی از بزرگترین قبرستان های جهان است.

این قدمت و بی انتها بودن گور ها و مردگان وادی السلام باعث شده است افراد زیادی به دنبال ایجاد شایعات و سو استفاده از این گورستان تاریخی و ترسناک باشند از جمله دیدن روح مردگان ، مشاهده اجنه و شنیدن ناله از داخل گور ها .

 

مقبره هود و صالح

بنابر برخی روایات مرقد دو پیامبر آسمانی، هود و صالح نیز در قبرستان وادی السلام نجف اشرف واقع است.

در وادی السلام دو مقبره منسوب به این دو پیامبر وجود دارد. بر این دو مقبره ابتدا به کوشش علامه بحرالعلوم، گنبد و بنایی از گچ و سنگ ساخته شد و در  ۱۳۳۷  قمری بنای آن به همت یکی از نیکوکاران ایرانی تجدید و گنبد آن نیز کاشی کاری شد.

گورستان دارالسلام شیراز
گورستان دارالسلام شیراز

مقام های امام مهدی(ع) و امام صادق(ع)

در بخش شمالی وادی السلام جایی موسوم به مقام امام مهدی (ع) و امام صادق (ع) وجود دارد. در آنجا ساختمانی نسبتا کهن، با دو تابلو و گنبدی به رنگ آبی قرار دارد که مکان نماز آن دو امام را مشخص می‌کند.

در داخل ساختمان چاهی است معروف به «بئر امام مهدی (ع)‌» و اطراف آن را چند قبر فرا گرفته است. بنای این ساختمان به کوشش علامه بحرالعلوم برپا شده است.

این بنا تا سال  ۱۳۱۰  قمری باقی بود که در آن سال فردی نام سیدمحمد خان آن را تجدید بنا کرد و اکنون به همان صورت باقی است. او هم چنین گنبدی با کاشی‌های آبی رنگ بر این مقام احداث کرد. در داخل بنا، سنگی وجود دارد که زیارت حضرت حجت بر آن حک شده است. تاریخ کتابت این سنگ  ۱۲۰۰ ق است.

 

مقام امام سجاد (ع)

حدود یک کیلومتری غرب حرم، کنار دریاچه «بحر النجف» به فاصله حدود  ۲۵۰  متر و کنار بقعه صافی صفا مسجد و مقامی به یاد بیتوته و نماز امام سجاد (ع)، احداث شده است. این مسجد گنبد و دیوارهای کاشی کاری دارد و داخل آن محرابی به عنوان محل نماز امام سجاد تعبیه شده است.

در دوران صفویه، بنایی در این مکان ساختند که تاکنون پابرجاست. در پایان حکومت عثمانی‌ها، این بنا تعمیر شد و در محراب آن سنگ زیبایی قرار گرفت که حروف مقطعه روی آن نقش بسته است. البته معنای آن برای کسی روشن نیست.

علاوه بر این موارد بسیاری از مشاهیر دینی، سیاسی و اجتماعی شیعه به وصیت خود یا به خواست نزدیکانشان، در این قبرستان دفن شده‌اند که به ظاهر، انگیزه آنان بیشتر همجواری با مرقد امام اول شیعیان بوده است. برخی از مشاهیر شیعه مدفون در قبرستان وادی السلام نجف عبارت‌اند از :

  • سید جمال‌الدین گلپایگانی

  • سید محمد باقر صدر

  • سید جمال‌الدین افجه‌ای

  • سید علی قاضی طباطبای

  • رئیس علی دلواری

  • محمد حسین کاشف الغطا

  • محمد رضا تنکابنی

  • سید محمد باقر حکیم

 

ساکنان نجف جنازه‌های خود را در قسمت‌های جدید این قبرستان که در سمت راست وادی السلام واقع شده، به خاک می‌سپارند. این قبرستان شاید تنها قبرستانی باشد که حدود ۱۴۰۰ سال است مرده‌ها در آن مدفون می‌شوند. در طول جنگ آمریکا با عراق در سال ۲۰۰۳ از این مکان به عنوان پناهگاه سربازان استفاده می‌شد.

 

[irp posts=”4863″ name=”سایت قطار شیراز”]

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTVبا قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه
  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایمان
ایمان
4 سال قبل

سلام.قبرستان دارالسلام در شیراز و قبرستان وادی السلام در نجف (عراق) قرار دارد و تنها شباهت این دو دفن مردگان است.علی الظاهر کاربر شما اطلاعات دو قبرستان را بدون مطالعه مطالب بعنوان یک قبرستان لحاظ نموده است.

نوشته های مرتبط

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x