تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

غذاهای محلی رشت | آشنایی با انواع خورشت‌ها و آش‌های محلی شهر رشت

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

غذاهای محلی رشت

استان گیلان به شهری مشهور شده است که تنوع غذایی بسیار زیادی دارد. با سفر به این شهر می‌توانید هر روز یک غذای جدید و خوشمزه میل کنید. در واقع غذاهای محلی رشت بسیار متنوع می‌باشند و شما می‌توانید با هر سلیقه‌ای که دارید، این غذاها را امتحان کنید. همه ما در زندگی خود بارها و بارها غذاهای رشتی خورده‌ایم. اما برخی غذاهای محلی استان گیلان هستند که هنوز اطلاعاتی در خصوص آن‌ها نداریم. استان گیلان از چنان تنوع غذایی برخوردار است که سال ۱۳۹۴ نام آن به عنوان شهر خلاق و متنوع خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسید. اگر قصد دارید در سفر بعدی خود به استان گیلان غذاهای جدیدی را امتحان کنید و لذت ببرید، می‌توانید در این مطلب با چند نمونه از آن‌ها آشنا شوید.

غذاهای محلی رشت

یکی از ‌مهم‌ترین مسائل برای مردم استان گیلان، غذا است. در واقع مردم این استان اهمیت زیادی به تنوع غذایی و طعم غذاها می‌دهند. با یک نگاه به تنوع و مزه غذاهای شهر رشت می‌توان فهمید که میزان علاقه مردم این شهر به غذا تا به چه اندازه زیاد است.

یکی از دلایلی که باعث شده این همه غذای متفاوت و لذیذ در استان گیلان ابداع شود، پوشش جانوری و گیاهی بسیار متنوع این استان است. وجود ماکیان، حیوانات دریایی مختلف و همچنین گیاهان متنوع جنگلی و محلی سبب شده که دست مردم استان گیلان برای خلق غذاهای جدید و لذیذ باز باشد. چند نمونه از بهترین غذاهای محلی رشت عبارتند از:

 

۱- کباب ترش

غذاهای محلی رشت
غذاهای محلی رشت

یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار در سراسر استان گیلان و حتی کشورمان، کباب ترش رشتی است. برای طبخ این غذا می‌توان از گوشت گوسفند و گوساله استفاده کرد. به غیر از این موارد برای پختن این غذای خوشمزه شما به موادی مانند گردوی خردشده، سیر، پیاز و رب انار نیاز دارید. در واقع رب انار است که باعث طعم ترش کباب خواهد شد. به طور معمول گوشت مزه‌دار شده بعد از اینکه کباب شد، به همراه کته قالبی آماده خوردن می‌شود.

2- کته کباب

غذاهای محلی رشت
غذاهای محلی رشت

کته کباب یکی از غذاهای استان گیلان است که طعم بسیار لذیذ و دلچسبی دارد. حتی تماشای تصاویر غذاهای محلی رشت از جمله کته کباب هم باعث گرسنگی هر فردی می‌شود. به طور معمول مردم استان گیلان برای طبخ این غذا، گوشت گوساله را مورد استفاده قرار می‌دهند و برای اینکه این گوشت را مزه‌دار کنند از موادی مانند آب پیاز، روغن زیتون و همچنین ماست کمک می‌گیرند. بعد از این کار گوشت مزه‌دار شده به مدت یک روز در ظرف باقی می‌ماند و سپس کباب خواهد شد. لذت خوردن این غذا در بشقابی از مزه‌های بسیار لذیذ مانند باقالی، برنج کتاه، اشپل ماهی و … را به هیچ عنوان از دست ندهید.

3- آلو مسما

غذاهای محلی رشت
غذاهای محلی رشت

یکی از بهترین غذای محلی رشت که طرفداران بسیار زیادی در استان گیلان و سایر استان‌ها کشور دارد، آلو مسما است. برای تهیه این خورشت محلی رشت از گوشت مرغابی یا مرغ استفاده می‌کنند. اما ترجیح مردم گیلان گوشت مرغابی است. برای تهیه این غذا به موادی مانند، شکر، آلو بخارا، بادمجان، رب گوجه ترش، آلو سیاه و ادویه نیاز است. این غذای لذیذ به شکل آب‌دار سرو خواهد شد و برای تزئین آن هم از گوجه و بادمجان استفاده می‌شود.

4- واویشکا

غذاهای محلی رشت
غذاهای محلی رشت

ممکن است اسم واویشکا به گوش شما آشنا باشد. این غذا در گروه غذاهای محلی رشت قرار ندارد و در زمان نفوذ روس‌ها در کشورمان، بخشی از فرهنگ غذایی آن‌ها هم در رشت ماندگار شد. واویشکا در واقع همان جغول بغول یا جغور بغور است که نوعی غذای سنتی ترکی هم هست و طعم بسیار دلچسبی دارد. برای تهیه این غذا شما باید از موادی مانند دل و جگر مرغ، گوساله و گوسفند برخوردار باشید. واویشکا به همراه رب، سیب زمینی، پیاز، رب، ادویه‌جات و تخم مرغ پخته می‌شود.

5- کال کباب

غذاهای محلی رشت
غذاهای محلی رشت

یکی دیگر از غذاهای رشت که در این شهر و دیگر نقاط کشورمان محبوبیت بسیار زیادی دارد، بدون تردید کال کباب است. البته کال کباب را می‌توان به عنوان یکی از پیش غذاهای لذیذ این استان معرفی کرد. برای تهیه این غذا به موادی مثل گردو، سبزی معطر، انار، آب انار، گلپر، سیرف بادمجان کبابی و نمک نیاز است. کال کباب را پس از طبخ به مدت چند ساعت در درون یخچال قرار می‌دهند که کلیه مواد آن به هم ترکیب شوند و مزه خوبی بگیرند.

6- فسنجون ماهی

غذاهای محلی رشت
غذاهای محلی رشت

دستور اصلی طبخ فنسجون ماهی در واقع شبیه همان خورشت فنسجان خودمان است. تنها فرق آن‌ها این است که در فسنجون ماهی به جای گوشت مرغ از گوشت ماهی سفید استفاده می‌شود. برخی از مردم برای طبخ این غذا از ماهی سفید تکه تکه شده استفاده می‌کنند. اما در بین مردم استان گیلان رسم است که از ماهی سفید درسته استفاده شود. رستوران‌های رشت و مردم این شهر برای تهیه این غذا از موادهای دیگری مثل گردوی آسیاب‌شده، ماهی مزه‌دار و سرخ‌شده، رب انار و نمک کمک می‌گیرند. فسنجون ماهی، بدون شک جزو لذیذترین غذاهای محلی رشت است.

7- میرزاقاسمی

غذاهای محلی رشت
غذاهای محلی رشت

بیشتر مردم کشورمان غذاهای گیلان را می‌شناسند. اگر هم کسی غذاهای این استان را نشناسد، حتما می‌داند که میرزا قاسمی (Mirza Ghasemi) یک غذای رشتی است. برخی از مردم معتقد هستند که بهترین غذای رشت میرزاقاسمی است. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که محمد قاسم خان والی که سفیر کشورمان در روسیه و حاکم استان گیلان در دوره ناصرالدین شاه بود،  این غذای لذیذ را ابداع کرده است.

او علاقه عجیبی به آشپزی و خلق غذاهای جدید بود. بعد از بازگشت او از روسیه، این غذا در استان گیلان مرسوم شد و طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داد. محمد قاسم خان والی براساس اسم خود نام این غذای لذیذ را میرزاقاسمی گذاشت. میرزاقاسمی ترکیب لذیذی از بادمجان کبابی، تخم مرغ، سیر زیاد، رب و نمک است. این غذا را هم می‌توان با برنج خورد و هم با نان میل کرد.

 

8- آش ترش گیلانی – تورشه آش

غذاهای محلی رشت
غذاهای محلی رشت

تورشه آش یا همان آش ترش محلی گیلان نیز طرفداران بسیار زیادی در این استان دارد. برای تهیه این آش لذیذ از چغندر، گشنیز، جعفری، سیر، گوجه سبز ترش، برنج نیم دانه، آرد برنج، خالواش خشک، نعنا، باقالی مازندرانی و آبغوره استفاده می‌شود.

9- سیر قلیه

این غذا با گوشت اردک یا مرغ تهیه می شود. به آن تخم مرغ، لپه، پیاز، سیر تازه، نمک و فلفل، زردچوبه اضافه می کنند.

 

10- اناربیج

اناربیج از غذاهای معروف گیلان است. توپ های کوچکی از گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده را در روغن تفت می دهند. سپس آنها را در مخلوطی از رب انار، آبغوره، کمی سبزی و گردوی رنده شده می پزند. این غذا که بی شباهت به فسنجان نیست با برنج سرو می شود.

11- باقالی قاتوق

این غذا از معروف ترین غذاهای گیلان است و پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید. برای درست کردن آن از روغن، تخم مرغ، سبزی شود و لوبیای پوست کنده گیلان که با نام پاچ باقلا شناخته می شود استفاده می کنند.

دسرهای معروف گیلان

پیشنهاد می کنیم بعد از اینکه غذاهای خوشمزه و متنوع گیلان را میل کردید حتما طعم بینظیر دسرهای سنتی این استان را نیز امتحان کنید:

  • یخ در بهشت: ترکیبی از تکه ها یخ، لیمو، آب، شکر و گلاب
  • رشته خوشکار: ترکیبی از روغن مایع، آرد برنج و گندم، گردو، شکر و مغز بادام
  • شیرینی آگرده: ترکیبی از آرد برنج محلی، هل، گل میخک و زنجبیل و پودر قند
  • فرنی فشکل: ترکیبی از شیره انگور، برنج ساییده شده، برگ تازه نارنج، آرد برنج و کره
  • باقلوای یاس: ترکیبی از زرده تخم مرغ، پودر قند، گردو، پسته و بادامی که معطر به گل یاس شده

سخن پایانی

به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفرهای خود به استان سرسیز گیلان حتما یکی از غذاهای ذکر شده در این مطلب را میل کنید و لذت ببرید. هر یک از این غذاها دارای مزه فوق‌العاده‌ای هستند و می‌توانند باعث علاقمندشدن بیشتر شما به غذاهای محلی رشت شوند.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • سرو پیش غذا / غذای اصلی گرم به همراه نوشیدنی­های انتخابی / و دسر
  • ارائه نوشیدنی گرم و سرد برحسب درخواست، به صورت نامحدود(چای، نسکافه)
  • ارائه سرویس خواب با کیفیت بالا و متمایزنسبت به سایرقطارها
  • مجهز به سیستم صوتی و تصویری پیشرفته IPTV با قابلیت­هایی از قبیل انتخاب از طیف متنوعی از فیلم­ها، انتخاب موسیقی و نمایش ادعیه

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد رشت رفت و برگشت و یا بلیط قطار تهران رشت رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x