تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

مسجد النبی (ص) قزوین | تصاویر مسجد سلطانی قزوین

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

مسجد النبی (ص) قزوین

مسجد النبی یکی از مکان های دیدنی و باشکوه استان قزوین می باشد، که به مسجد شاه یا مسجد سلطانی نیز معروف است. استان قزوین در زمان حکومت صفویه به مدت ۵۷ سال پایتخت کشور ایران بوده است.

جالب است بدانید صفویان سلسله ای ایرانی و شیعه بودند که ۲۲۱ سال، یعنی از سال ۸۸۰ تا ۱۱۱۴ خورشیدی بر ایران حکمرانی می کردند. درنتیجه یکی از مهمترین دوره های تاریخی ایران، دوره صفوی می باشد و به دلیل پایتخت بودن استان قزوین در این دوره، این استان دارای مکان های باستانی متعددی است، مانند: کوشک، باغ شاه، درواز، حمام قجر، آرامگاه حمدالله مستوفی، شاهزاده حسین و تعداد قابل توجه دیگری، از جمله مسجد النبی (ص)، که در ادامه نگاهی اجمالی به پیشینه این مسجد باستانی می اندازیم.

براساس وجود کتیبه های باستانی موجود در مسجد النبی، این مسجد به همراه مسجد سلطانی تهران و مسجد سلطانی بروجرد ازبناهای تاریخی ساخته شده در دوران فتحعلی شاه قاجار به شمار می روند.

مسجد النبی علاوه بر ارزش تاریخی، مکانی معنوی است جهت جمع شدن نمازگزاران که برای خواندن نماز جمعه و راز و نیاز با خدا، هر هفته گرد یکدیگر جمع می شوند.

این مسجد که در سال ۱۱۶۶ هجری شمسی ساخته شده، مساحتی حدود ۱۴۰۰۰ هزار مترمربع دارد و معماری تاریخی آن را استاد میرزای شیرازی انجام داده است.

گنبد مسجد از نظرتاریخی و معماری، جزوه گنبدهای دو پوسته ای می باشد. در گنبدهای دو پوسته ای، در حقیقت دو گنبد روی هم ساخته شده که پوسته اول یا زیرین باربر و پوسته بالا یا رویین جهت مقابله با عوامل جوی و نماسازی ظاهری است.

مسجد النبی (ص) قزوین

مسجد النبی قزوین
مسجد النبی قزوین

معماری مسجدالنبی قزوین

مسجد النبی سه درب ورودی در جهت های شمال، غرب و شرق دارد که با کاشی کاری های زیبای لاجوردی و خط های ثلث و نستعلیق ساخته و آراسته شده اند.

خوب است بدانید قزوین پایتخت خوشنویسی در ایران است و همچنین به دلیل داشتن خوشنویسان پرآوازه ای مانند میر عماد قزوینی که در این استان تاریخی زندگی می کرده اند، شهرتی جهانی دارد.

حیاط های بزرگ و گسترده این مسجد به شکل های مربع و مستطیل می باشد که در وسط آن حوض سنگی بزرگی نیز قرار دارد.

ایوان های جنوبی و شمالی مسجد در روز با آسمان صاف و آبی استان قزوین منظره ای تماشایی خلق می کنند و باعث می شود که گردشگران خاطره ها و عکس های خوبی را برای خود خلق و ثبت نمایند.

چهار ایوان واقع در مسجد با دو گوشواره (در اجرای گنبدها، سازه ای که مربع را به هشت ضلعی تبدیل می کند) در هر طرف به رواق های (یا پیشگاه، فضای سرپوشیده ای که ستون هایی دارد ) هشتگانه مسجد می پیوندد، که کتیبه ها و کاشی های تزئین شده ای را در خود جای داده و منظره زیبایی ساخته است.

رواق های شرقی و غربی دارای نه طاق نما و رواق های جنوبی و شمالی دارای چهار طاق نما می باشد. منظور از طاق نما نمایش طاق و طاق به معنی سقف است.

هر یک از شبستان های مسجد بیست و هشت طاق کوچک دارد، که بزرگی هرکدام شانزده مترمربع است و فاصله هرکدام با یکدیگر شش متر و روی هجده ستون استوار شده است و همچنین هر کدام از طاق نماها، ارسی سه چشمه ای که رو به حیاط وسیع و دلربای مسجد باز می شود را در خود جای داده است.

در مساجد فضایی که توسط پرده یا جداساز برای خواندن نماز جدا شده، را مقصوره می گویند. در بالای مقصوره جنوبی مسجد النبی گنبد زیبایی با قطر پانزده متر قرار دارد، که دارای دو پوسته پیوسته ( ارتفاع تیغه داخلی آن تا کف بنای مسجد بیست متر و ارتفاع تیغه خارجی آن تا کف بنا بیست و سه متر است ) و ضخامت بدنه پوسته ۱۷۰ متر است.

در سمت شمال مقصوره مدخل ایوان قرار دارد و در دیوار واقع در جنوب محرابی است که از سنگ مرمر و کاشی کاری های مینایی ساخته شده است.

مسجد سلطانی مانند مسجد جامع، شبستانی در زیرزمین خود دارد که به عنوان کتابخانه نبویه استفاده می شود.

این مسجد تاریخی در راستای بازار، در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره) قزوین قرار دارد.

این مکان تاریخی با کتیبه های قدیمی که با خطوط نستعلیق و ثلث نوشته شده ،کاشی های هفت رنگی که در آن بکار رفته و گچبری های هنرمندانه و متعدد آن که در همه جای مسجد می بینیم، باعث شده تا هرساله گردشگران زیادی را چه از داخل و چه از خارج کشور به سوی خود جذب کند.

هنرمندان مسلمان آن دوره چنان با ذوق و ماهرانه سردر شمالی مسجد را با کاشی کاری های مقرنس آبی و خط های نستعلیق تزئین و آراسته اند، که هر گردشگر و بیننده ای که از این مکان دیدن می کند را بخاطر این همه هنرنمایی و زیبایی بی نظیر به تحسین وا می دارد.

مسجد النبی قزوین
مسجد النبی قزوین

در کتیبه های واقع در ایوان شمالی و جنوبی مسجد سوره مبارکه انسان (هل اتی علی الانسان )  و در کتیبه های ایوان شرقی و غربی سوره نباء (عم یتسائلون) حکاکی شده است.

در میان هر یک از دیوارهای شرقی و غربی مسجد یک ارسی (پنجره‌هایی با لنگه‌های بازشو) سه چشمه کار گذاشته شده، که در دو طرف هریک از ارسی ها دو راهروی پهن و گسترده  ساخته شده است، که درهای آن مقصوره را، که طول هرکدام از مقصوره ها صد و پنجاه متر و عرض آن چهارده متر و در مجموع مساحت آن دویست و ده مترمربع است،  به رواق های شبستان های اطراف آن متصل می کند.

در انتها لازم است تا دوباره بگوییم که جاذبه های گردشگری فراوان و زیبای قزوین و همچنین نزدیکی آن به پایتخت و کلان شهرهای ایران، باعث شده مسافران زیادی هرسال  به این استان سفر کنند و خاطرات خوبی را برای خود بسازند، پس مسافرت به این استان را از دست ندهید.  

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار مشهد قزوین رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x