تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

چهارباغ عباسی (اصفهان): ۸ عکس زیبا + تاریخچه خیابان چهارباغ اصفهان

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تارخچه خیابان چهارباغ عباسی :

عدد چهار ، در هنر و معماری ایران باستان بسیار تاثیرگذار بوده است. وجود ۴ عنصر اصلی تشکیل‌دهنده حیات که بر پایه‌ی حکمت ایرانیان شناخته شده و پاک شمرده شده است، برای ایرانیان جنبه‌ی تقدس داشته و نمادین بوده است.

از این‌رو بهترین فرم پدید آمده در پلان‌های معماری نیز از ۴ طبعیت کرده و باعث چهار قسمتی شدن حیاط یا صحن تمامی بناهای ایران چه قبل از اسلام و چه بناهای پس از اسلام در ایران شده است. یکی از این مدل بناهای تاریخی، که از این عدد تاثیر پذیرفته‌اند، باغ‌های ایرانی هستند. در میان باغ‌های ایرانی، آن دسته از باغ‌هایی که توسط معابر و گذرگاه‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شده‌اند را چهارباغ می‌نامیدند.

طبق یافته‌های باستان‌شناسی، اولین باغی که در ایران با فرم چهارباغ ساخته شده است، باغ پاسارگاد بوده که به دستور کوروش کبیر بنا شده است. طرح چهارباغ به دو شیوه در باغ‌های ایران اجرا می‌شده است.

 

چهارباغ عباسی

این چهارباغ در واقع مجموعه‌ای از چند چهارباغ است که نام یکی از آن‌ها را بر تمامی مجموعه نهاده‌اند و در اطراف یک خیابان اصلی بنا شده‌اند چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا بعد از تعیین اصفهان به عنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به دستور ایشان ساخته شده‌اند. چهارباغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهارباغ صفوی ساخته شده است .

چهارباغ عباسی از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به سمت شمال شهر امتداد می‌یابد و چهارباغ بالا نیز از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به سمت جنوب شهر تا دروازه‌ی شیراز ادامه دارد. در واقع این سی و سه پل است که خیابان اصلی چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی را به یکدیگر مرتبط می‌کند. چهارباغ پایین نیز در امتداد چهارباغ عباسی به سمت شمال شهر ساخته شده است .

در گذشته جوی آبی از میان خیابان تا زاینده‌رود جریان داشته است و در محل تقاطع‌ها حوض‌هایی نیز ساخته بودند. در خیابان، مسیری خاص برای افراد سواره تعبیه شده بوده است و در دو طرف خیابان درختان چنار به موازات خیابان و در دو ردیف کاشته شده بودند.

 

[irp posts=”1257″ name=”اخبار چارتر اصفهان”]

 

تارخچه خیابان چهارباغ عباسی

در دوره‌ی صفویه سرتاسر خیابان تا کنار رودخانه پوشیده از باغ‌های باشکوه بوده است که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بودند. البته به عموم مردم هم حق تفریح در باغ‌ها و استفاده از ثمرات آن‌ها داده شده بود. در سمت غرب خیابان، باغ‌های تخت، هشت‌گوشه (هشت بهشت) و تاکستان قرار داشتند و در سمت شرق خیابان باغ‌های بلبل، توت و درویشان قرار داشتند. البته در حال حاضر غیر از باغ هشت‌گوشه مابقی به طور کامل از بین رفته‌اند.

توصیف چهارباغ عباسی در بسیاری از متون تاریخی عصر صفوی وجود دارد که از آن میان می‌توان به تاریخ عالم‌آرای عباسی نوشته‌ی اسکندربیگ منشی، تاریخ عباسی (روزنامه‌ی ملا جلال) نوشته‌ی ملا جلال منجم یزدی و روضه‌الصفویه نوشته‌ی جنابدی اشاره کرد.

بیشتر ابنیه‌ی تاریخی اصفهان در دوره‌ی قاجار با بی‌مهری مواجه شدند و از عظمت و شکوه آن‌ها کاسته شد. چهارباغ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر توجه و محافظت مردم مانع نمی‌شد، در همان زمان به کلی از بین می‌رفت .

سلطان مسعود میرزا معروف به ظل‌السلطان، بزرگ‌ترین پسر ناصرالدین شاه که از سوی پدر، حاکم اصفهان شده بود، دستور تخریب چهارباغ را صادر کرد و عمال وی برای تخریب باغ شروع به قطع درختان کردند. خبر این ماجرا به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی از علمای برجسته‌ی آن زمان اصفهان رسید .

ایشان به طلاب مدارس دینی دستور دادند تا مانع تخریب چهارباغ شوند. طلاب فورا به چهارباغ رفته و بعد از درگیری مفصلی که با عمال ظل‌السلطان داشتند، موفق شدند آن‌ها را بیرون کرده و مانع قطع مابقی درختان شوند .

البته امروز نیز باید مسئولین امر هشیار باشند و به بهانه‌ پیشرفت و توسعه‌ شهر اصفهان، مجوز قطع این درختان کهنسال را صادر نکنند تا مانند چندی پیش طرح‌هایی نظیر گسترش شبکه‌ی ریلی قطار شهری، منجر به قطع تعدادی از این درختان نشود .

 

جاذبه‌های چهارباغ اصفهان چیست؟

خیابان چهارباغ اصفهان
خیابان چهارباغ

برای رفتن به چهارباغ بسته به این که کجای اصفهان هستید، می‌توانید برای دیدن این خیابان از بالا شروع کرده و از میدان شهدا به سمت دروازه دولت بروید. اگر این مسیر را انتخاب کردید، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا می‌کنید و در چهار باغ پایین و  قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان می‌رسید. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و می‌توانید در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنید .

پایین‌تر که بیایید در ابتدای چهارباغ عباسی به دروازه دولت می‌رسید، جایی که کاخ و باغ هشت بهشت قرار دارد . مدرسه چهارباغ با نهر فرشادی و چنار بلند و قدیمی‌اش، در چند قدمی‌ هشت بهشت است و چند قدم این‌طرف‌تر در ابتدای خیابان سپه، عمارت دیدنی چهلستون را می‌بینید .

تبدیل شدن چهارباغ به خیابان، محصول دوره پهلوی‌ست. چهارباغ پایین هم در همین دوره ساخته شده، ولی به مرور همه چیز تغییر کرده و  با از بین رفتن باغ‌های اطراف، سرو کله ماشین‌ها و موتورها پیدا شد.

حالا این خیابان پر از مغازه‌های کوچک و بزرگی‌ست که لباس و کیف و کفش می‌فروشند. در این خیابان مراکز خریدی مثل پارک، انقلاب، کوثر و کاویان هم باز شده که بیشترشان در چهارباغ بالا و بعد از سی و سه پل قرار گرفته‌اند، همان جایی که محله جلفا، یکی از محله‌های سنگ فرش اصفهان را در خودش جای داده، محله‌ای که با پیاده‌ها مهربان است .

 

[irp posts=”1866″ name=”راه آهن اصفهان”]

 

خرید در خیابان چهارباغ اصفهان

 مراکز خرید چهارباغ اصفهان
چهارباغ اصفهان

مراکز خرید به طرز متنوعی در سرتاسر این خیابان گستردگی دارد، به نحوی که پارچه فروشی، طلا و بدل فروشی، فروشگاه‌های تخصصی ادوات موسیقی، عتیقه فروشی و مراکز مناسب خرید برای هدایای تولد و حتی لباس فروشی را می‌توان در این خیابان پیدا کرد.

 

سینماهای خیابان چهارباغ اصفهان

حضور سینماهای مختلف در این خیابان، چهارباغ عباسی را تبدیل به شهرک سینمایی اصفهان نیز کرده است. شهرکی که در موقعیت مکانی مناسب، دسترسی راحتی به خیابان‌های پر طرفدار دیگر اصفهان دارد و عملا به رابطی میان شمال و جنوب شهر و مناطق پرتردد شهر شباهت دارد. این یعنی در هر نقطه‌ای از شهر که تصمیم گرفتید به سینما بروید، کار سختی پیش رو شما نیست.

 

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر
  • ارائه حوله مرطوب گرم / سرد (به فراخور فصل) در ابتدای سفر
  • سرو نوشیدنی خوشامدگویی (Welcome Drink) که شامل نوشیدنی­های سنتی و سرد می‌باشند.
  • سرو صبحانه یا عصرانه برحسب ساعت حرکت قطار و زمان رسیدن آن به مقصد

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
مدرسه چهارباغ اصفهان | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] آخرین پادشاه حکومت صفوی ساخته شده است.شاید بارها در خیابان چهارباغ اصفهان قدم زده‌ و از مقابل مدرسه چهارباغ بی‌توجه عبور کرده […]

trackback
نکاتی جذاب در مورد سی و سه پل | مجله قطارهای فدک
4 سال قبل

[…] و در بخش غربی آن پل مارنان ساخته شده و در بخش شمالی خیابان چهارباغ عباسی و بخش شمال شرقی آن میدان نقش جهان با تمامی آثارهای […]

نوشته های مرتبط

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x