تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

موزه هنرهای ملی راه بهتر بشناسید | حوضخانه باغ نگارستان کجاست؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

موزه هنرهای ملی راه بهتر بشناسید | حوضخانه باغ نگارستان کجاست؟

یکی از موزه های دیدینی در تهران موزه هنرهای ملی می باشد این موزه با معماری چشم‌گیر و زیبایش، در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، در قسمت جنوبی‌ باغ بسیار بزرگ و بی نظیر نگارستان بنا شد و از آن به‌عنوان حوضخانه استفاده می‌شد. و در واقع این موزه به‌ همت ، تلاش و کوشش مرحوم حسین طاهرزاده‌ بهزاد ایجاد شد و هم اکنون دارای ۲۷۱ اثرفاخرو ارزشمند از بهترین و برگزیده ترین هنرها اصیل ایرانی، در رشته‌های متفاوت می باشد.

و به عنوان اولین موزه‌ اختصاصی کشور می باشد و مکانی برای حفظ ، نگهداری و احیای ارزش هنرهای اصیل ملی و سنتی ایران می باشد. این موزه زیبا چه از نظر بنای ساختمان و چه از نظر آثار شاهکاری بی نظیر است که نشانگر فرهنگ اصیل و غنی ایران یه شمار می آید و به‌دست استادانی نامدارو زبده و ایجاد شده است.

موزه هنرهای ملی
موزه هنرهای ملی

در دوره فتحعلی‌شاه‌قاجار، ۲ نفر از معماران زبردست و ماهر اصفهانی، به‌نام‌های استاد آقاجانی و عبدالله‌خان ، در سال‌هایی ۱۱۷۹ تا ۱۱۸۹ هجری شمسی مجموعه‌ باغ نگارستان و قصر کاخ را ایجاد کردند. این باغ عظیم و باشکوه از سمت شمال به خیابان شریعت‌مدار و ازسمت جنوب به میدان بهارستان می رسد.
درقسمت جنوبی‌ باغ، حوض‌خانه‌ای با گچ‌بری‌های بسیارزیبا و حیرت‌انگیز به‌صورت صلیب با ۴شاه ‌نشین دیده می‌شد که به باغ ختم می شد. همچنین گنبدی نیز در مرکز حوضخانه قرار داشت که روی ۴ ستون استوار بود. در وسط این ساختمان، حوضی به شکل دایره از جنس سنگ مرمر، در وسط ستون‌ها قرار داشت و آب روان و جاری در باغ از داخل ستون‌ها به درون حوض جاری می‌شد و صحنه‌ زیبایی را ایجاد می‌کرد.

در سال ۱۲۶۶ هجری شمسی استاد حسین طاهرزاده‌ بهزاد، در شهر تبریز دیده به جهان گشود وی از سنین کودکی علاقه بسیار زیادی به هنرنقاشی داشت و این علاقه باعث گردید که او از نقاشان و طراحان نقشه‌قالی ، و مینیاتور شود. او در سال ۱۳۰۸، ابتدا به ریاست نقشه‌کشی موسسه قالی و بعد از آن به ریاست هنرستان هنرهای زیبا و صنایع قدیم منصوب شد.

استاد بهزاد ۱سال بعد، حوضخانه واقع در باغ را به‌عنوان مدرسه صنایع قدیمه، با انگیزه احیا و زنده نگه داشتنن و هنرهای ملی و سنتی ایران، به موزه هنرهای ملی تبدیل کرد و استادانی مانند استاد تجویدی نیز در آن مکان به‌عنوان استاد و مدرس هنر مینیاتور، شاگردان بسیاری را تعلیم داد.

نمای از موزه هنرهای ملی
نمای از موزه هنرهای ملی

در اواخر دهه چهل، استاد بهزاد به‌ منظور متناسب ساختن ساختمان حوض‌خانه به موزه، قسمت‌هایی در شمال و جنوب ساختمان را با حفظ اصالت بنا و ایجاد هماهنگی با سایر قسمت‌های بنا، به آن اضافه کرد و آن را با کاشی‌های پرنقش‌ونگار تزیین کرد.

و بنابراین نمای داخلی موزه هنرهای ملی یا حوضخانه از شکل صلیب به شکل مستطیل تغییر پیدا کرد و سقف کاه‌گلی آن تبدیل شیروانی آهنی شد. این موزه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۶۹ به ثبت رسید. این موزه زیبا مانند موزه سکه ارزشمند هنرهای ملی فرهنگ قدیمی و چندین هزارساله‌‌ ایران را در مجموعه‌ای جمع آوری کرده و هویت فرهنگی کشورمان را در قالب آثاری مهم و ارزشمند به نمایش گذاشته است.

آثار مهم و ارزشمند از هنرهای ملی و سنتی

۲۷۱ اثر مهم و ارزشمند از بهترین و زیباترین هنرهای ملی ایران در رشته‌ها و زمینه های گوناگون را در خود جای داده است. رشته‌هایی مانند کاشی‌کاری ،پارچه‌بافی، زری‌بافی ، مینیاتور، معرق و منبت ، گبه و فرش، قلم‌زنی ، تذهیب و خاتم‌کاری، نگارگری، میناکاری .آثاری کوچکی هستند ولی غالب هستند نسبت‌به مابقی‌ آثار هنرمندان، و تابلوهای نقاشی هستند که کاردست استادان بزرگ و معاصر مینیاتور کشور می باشند.

در این موزه نیز تابلو هایی وجود دارد که تعدادشان از ۵۰ اثر عبور خواهد کرد و الهام ‌گرفته از داستان‌های منظوم حماسی، فلسفی و عرفانی مانند خسرو و شیرین، شاهنامه‌ ‌فردوسی ،هفت‌پیکر، لیلی و مجنون ، یوسف و زلیخا، و دختر ترسا هستند. و همچنین شاعران بزرگ و نامی ایران مانند فردوسی ،خیام، مولوی، حافظ، ، عطار، نظامی، و جامی مورد علاقه‌ و توجه هنرمندان نقاش بوده و نتیجه کارهای هنرمندانه و زیبای‌ هنرمندانی چون علی ‌مطیع، علی‌ کریمی، محمدعلی زاویه ، مقیمی‌ تبریزی، علی‌ اسفرجانی است. محیط این موزه یادآور موزه استاد فرشچیان می باشد

آثار مهم و ارزشمند از هنرهای ملی و سنتی
آثار مهم و ارزشمند از هنرهای ملی و سنتی

دیگر استادید و سازندگان آثار این موزه کم نظیر و ارزشمند می توان به حسین کاشی‌تراش و معمارزاده در بخش سفالگری استادان علی‌درودی و عبدالله باقری ونصرالله یوسفی در قسمت تذهیب و تشعیر، احمد امامی‌آباده‌ای در قسمت منبت و مشبک در قسمت زری‌بافی استاد همچون حبیب‌الله طریقی، در قسمت خاتم‌سازی استاد محمد‌حسین صنیع‌خاتم.

و از آثار فلزی این موزه، چندین جای‌چراغ و قندیل با نقش‌های بسیار زیبا ومشبک هستند که در و وسط واطراف سالن آویزان شده‌اند و اثراستاد عیسی بهادری‌اند. و در کل موزه، آثار مهم و ارزشمند دیگری از هنرمندان واستادان معاصر کشور جمع اوری و در معرض دید همگان قرار داده شده‌‌اند.

موزه هنرهای ملی پراز آثاری مهم و باارزش با نقش‌ وطرح هایی بسیار زیبا و تماشایی است و دستان هنرمندانه‌ هنرمندان بزرگ این سرزمین با دقت و ظرافت بسیار آن‌ها را حک کرده و روی انواع گنجینه‌ها ، ظروف فلزی ،کمد‌ها، میزها، فرش‌ها پارچه‌ها و بسیاری از لوازم و تزیینات دیگر. ترکیب هنرمعماری این موزه در کنار آثاری مهم و ارزشمندی مانند کاخ موزه ملت قرار می گیرد.

نحو دسترسی به موزه

این موزه زیبا و دیدینی واقع درمیدان بهارستان، سپس خیابان کمال‌الملک و داخل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. علاقه‌مندان و هنردوستان می‌توانند با وسیله‌ شخصی‌ خود، از آخر خیابان جمهوری و یا از خیابان انقلاب و بعد از آن خیابان ابن‌سینا، به موزه هنرهای ملی دسترسی داشته باشند. البته به‌دلیل شلوغی و ترافیک همیشگی دراین مسیرها، توصیه می‌شود که با واحدهای خیابان جمهوری به بهارستان بروید و یا ازطریق خط ۲ مترو درایستگاه بهارستان که واقع در ابتدای خیابان کمال‌الملک است، به موزه بروید.

صنایع موزه هنرهای ملی
صنایع موزه هنرهای ملی

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

  • قابلیت احضار مهماندار از طریق سیستم داخل کوپه و نمایش اطلاعات موقعیت مکانی قطار، سرعت، فاصله تا ایستگاه مقصد و ایستگاه پایانی، اعلام
  • وضعیت آب و هوا در نمایشگرهای داخل کوپه
  • قابلیت استفاده از اینترانت داخلی برای پخش فایل‌‎های صوتی و تصویری در دستگاه­های مختلف
  • انتخاب درجه حرارت داخلی کوپه­ها از طرف مهمانان
  • ارائه خدمات تشریفات و استقبال از مهمانان با فرش قرمز در سکوهای مسافری در هنگام عزیمت یا مراجعت از سفر

[/stextbox]

همچنین می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای  خرید بلیط قطار فدک از صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

[/stextbox]

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x