تجربه سفری لوکس ایمن لذت بخش با قطارهای فدک

رود کارون معرفی، تاریخچه و ویژگی‌های این رود

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

رود کارون معرفی، تاریخچه و ویژگی‌های این رود

رود کارون در میان رودخانه‌های ایران از اهمیت و توجه ویژه‌ای نزد ایرانیان برخوردار است. این رود با ۹۵۰ کیلومتر طول که طولانی‌ترین رود ایران است، تنها رودی است که به آب‌های بین‌المللی راه دارد. با توجه به همین خصوصیات در رابطه با رود کارون، سالانه افراد بسیاری برای بازدید از آن، به شهر اهواز در استان خوزستان سفر می‌کنند.

در واقع می‌توان چنین گفت که عامل گردشگری بودن شهر اهواز، رود زیبای کارون است که حتی اغلب مردم اهواز هم برای تفریح و گردش، این منطقه را انتخاب می‌کنند. این مکان با وجود مولفه‌های مختلفی که در اطراف خود دارد، می‌تواند به خوبی ماهیت تفریحی پیدا کند و پذیرای مسافران باشد.

در صورتی که مقصد شما جهت تجربه یک سفر متفاوت، استان خوزستان و شهر اهواز است، می‌توانید رود کارون را در اولویت‌های لیست بازدید خود قرار دهید. چرا که جذابیت سفر شما را چند برابر می‌کند.

رود کارون
رود کارون

معرفی رود کارون

رود کارون به عنوان تنها رودخانه کشور که به آب‌های اقیانوس راه‌ دارد، شناخته می‌شود. نام قدیمی رود کارون کرن، کرنک و کوهرنگ هم بوده است. برخی هم این رود را با نام کوپرتس می‌شناسند. طول این رود بالغ بر 950 کیلومتر بوده و اصلی‌ترین سرچشمه آن، آب کاج زرد کوه بختیاری واقع در رشته‌ کوه‌های زاگرس می‌باشد. این رود با وارد شدن به شهر شوشتر در استان خوزستان به دو شاخه متفاوت به نام‌های شطیط و گرگر تقسیم می‌شود. این دو شاخه در قسمت جنوبی شوشتر به هم یکدیگر وصل می‌شوند. در نهایت هم رود دز در شمال شهر اهواز به رود کارون متصل می‌شود. جالب است بدانید که رودخانه کارون با وارد شدن به خرمشهر، به دو شاخه تقسیم می‌شود، که یکی از شاخه‌ها به خلیج فارس و دیگری به اروندرود که مرز ایران و عراق است، می‌ریزد.

 

تاریخچه رود کارون

رود کارون با قدمت چند هزار ساله، دوران‌های متعددی را یکی پس از دیگری مشاهده نموده و خاطرات شیرین و تلخ بسیاری را در اعماق خود مدفون ساخته است. این رود از گذشته تا کنون، نقشی حیاتی‌ برای مردم منطقه ایفا نموده و در حاضر به عنوان منبع آب ساکنین این شهر از آن استفاده می شود.

در گذشته از رود کارون با عناوین کرن، کرنک و کوهرنگ یاد می‌شد که شاید هم اکنون، برای اولین بار با چنین اسامی‌ای روبه‌رو شده باشید. این رود دارای بخشی با قابلیت کشتیرانی است. قدمت کشتیرانی در رود کارون، به دوران قاجار باز می‌گردد. چرا که در دوره قاجار، به همت انگلیسی‌ها تردد کشتی‌ها در این رود حاصل شد. به همین دلیل، در دوران قاجار، در این راه آبی صادرات و واردات کالاهای تجاری ممکن شد و به عنوان یکی از مطرح‌ترین مسیرهای تجاری شناخته می‌شود. تجار بسیاری از همان زمان در خوزستان به تجارت پرداختند که آثار آن هنوز در اهواز پابرجاست.

با توجه به موقعیت قرارگیری این رود در حلال بارور، لازم به ذکر است که ایران از همین قسمت شروع به پیداش نموده است. به همین دلیل رود کارون آشنای حضور بسیاری از افراد می‌باشد؛ که موضوع به قرن‌ها پیش باز می‌گردد.

رود کارون
رود کارون

ویژگی‌های رود کارون

عمق این رود زیبا در روزهای پرآبی سال به چیزی نزدیک به ۲۱ متر می‌رسد. البته مناطق کم عمقی هم در این رود وجود دارد که عمق آن‌ها تا ۱٫۵ متر به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که این رودخانه به عنوان تنها رود کشور که قسمتی از آن قابل کشتیرانی هم می‌باشد نیز شناخته می‌شود.

در رابطه با رود کارون، علاوه بر خصوصیاتی چون طول و قدمت، خصوصیات متعدد دیگری مطرح است که هر کدام به نحوی در اهمیت بخشی به این رود موثر واقع شده‌اند. از جمله این ویژگی‌ها، قابلیت کشتیرانی است که مربوط به زمان‌های گذشته می‌شود. در واقع آن بخش از رودخانه کارون که میان خرمشهر و بندر قیر قرار دارد و از مجموعه آب‌های رود دز و کارون تشکیل شده است، قابل کشتیرانی بوده و طول مسیر آن هم نزدیک به ۱۹۰ کیلومتر می‌باشد.

البته ناگفته نماند که بحث کشتیرانی مرتبط با بخشی از رود کارون است که عمق و مساحت گسترده‌ای را به خود اختصاص داده بود. با در نظر گرفتن همین مسئله، می‌توان دریافت که این منطقه مناسب برای کشتیرانی می باشد.

رود کارون از کوه زاگرس و زرد کوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد. با این وجود شاخه‌های فرعی بسیاری دیگری در مسیر به این رود می‌پیوندند. از آنجایی که مسیر رود به صورت پیچ در پیچ است، رد پای سرسبزی را از حرکت خود به جای می‌گذارد و مانند رگ، حیات را در قلب تپنده خاک می‌پروراند.

در بخشی از مسیر، رود به دو انشعاب تبدیل می‌شود که یکی از شاخه‌ها به خلیج فارس و دیگری به اروند رود که مرز ایران و عراق است، می‌ریزد.

شاید کمی عجیب و باور نکردنی به نظر برسد! اما رود کارون در گذشته دارای کوسه‌ هم بوده که هم اکنون اثری از این موجودات وجود ندارد. با این وجود بسیاری از افراد اهواز را به کوسه‌هایش می‌شناسند.

رودخانه کارون خصوصیات و جذابیت‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

ویژگی‌های جذاب رود کارون

همانطور که گفتیم رودخانه کارون خصوصیات بسیار زیادی دارد که باعث شده گردشگران بیشتری به شهر اهواز سفر کنند. برای مثال فضای بسیار دلنشین و هوای این منطقه در شب، بسیار لذت‌بخش است. در نزدیکی این رود پر شده از رستوران‌های مجهز و باکیفیت که شما می‌توانید پس از تفریح خود در کنار رود، برای صرف غذا در آن‌ها حضور داشته باشید. اما یکی از بهترین ویژگی‌های رودخانه کارون، پل سفید است. این پل در سال ۱۳۱۵ بر روی رودخانه کارون بنا شده است. پل سفید در واقع به عنوان نماد شهر اهواز شناخته می‌شود و طرفداران بسیار زیادی در کشورمان دارد.

قدم زدن بر روی پل سفید و تماشای رود کارون از روی این پل زیبا بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. این پل نزدیک به ۵۰۰ متر طول دارد و در سال‌ها اخیر بنا به دلایل ایمنی، عبور از آن به صورت یک طرفه انجام می‌شود. نکته جالب دیگر در خصوص پل سفید، جزیره‌ای است که میان رود کارون واقع شده و جذابیت‌های این پل و رودخانه کارون را چند برابر کرده است. این جزیره بسیار کوچک در حال حاضر به یک پارک برای تفریح مردم شهر اهواز و توریست‌ها تبدیل شده است.

اگر شبانه به پارک جزیره بروید، می‌توانید با نمای بسیار زیبایی که رودخانه کارون و پل سفید در اختیار شما قرار می‌دهد، عکس‌های بسیار زیبایی را ثبت کنید. به غیر از پل سفید شما می‌توانید در کنار رودخانه کارون مشغول پیاده‌روی شوید و از منظره بسیار زیبایی که رو به روی شما قرار دارد، نهایت لذت را ببرید. بازدید از رودخانه کارون و همچنین پل سفید، خالی از لطف نیست.

رود کارون
رود کارون، طولانی ترین رودخانه ایران

 

پل های ساخته شده بر روی رود کارون

از دیگر خصوصیاتی که در رابطه با رود کارون مطرح می‌شود، پل‌های زیبا و خوش ساختی است که روی این رود قرار گرفته‌اند و به جذابیت آن افزوده‌اند. از ابتدای جاری شدن آن همواره پل هایی برای عبور از این رود احداث شده است. اما مشهورترین این پل ها همان هایی است که در شهر اهواز بر روی کارون ساخته شده اند. در این شهر بر روی کارون، ۱۰ پل جایگذاری شده است که هر کدام معماری و ظاهر خاص خود را دارد. در نتیجه برای گردشگری و بازدید، این پل‌های زیبا را از یاد نبرید.

لازم به ذکر است که برای هر یک از این پل‌ها، نام خاصی در نظر گرفته شده؛ برای نمونه، پل طبیعت با قدمت بالایی که دارد، می‌تواند یکی از جذابیت‌های مثال نزدنی رود کارون باشد.

 

اقامتگاه‌های نزدیک به رود کارون

با در نظر گرفتن تسهیلات و بهبود شرایط، در شهر اهواز هتل‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام خدمات منحصر به خود را ارائه می‌دهند‌. همچنین در نزدیکی رود کارون، رستوران‌های متعددی قرار گرفته که به افراد امکان تجربه یک سفر بی‌دردسر را می‌دهند. در نتیجه می‌توانید شب‌ها بعد از قدم زدن در هوای دلپذیر، به رستوران مورد پسند خود بروید و غذایی متفاوتی را تجربه کنید.

در صورتی که شما هم به رود کارون و جذابیت‌های قدم زدن در امتداد آن علاقه دارید، بهتر است که هتل‌های نزدیک را به عنوان محل اقامتگاه خود انتخاب کنید تا دسترسی به مراتب بالاتری به این رود پیدا کنید. این هتل‌ها به دلیل مسافران متعددی که دارند، حداکثر کیفیت  را در نظر می‌گیرند و در ارائه خدمات به مشتریان خود، بسیار صبور هستند.

رود کارون
رودخانه کارون

همانطور که در بخشی از این مطلب هم بیان کردیم، شما می‌توانید در جوار رودخانه کارون غذا میل کنید. اگر به فلافل‌های اهواز علاقه دارید، می‌توانید در نزدیکی رودخانه کارون، بهترین فلافل‌ها را نوش جان کرده و لذت ببرید. همچنین می‌توانید در رستوران‌های سنتی نزدیک به این رود، بهترین کباب‌های اهوازی را میل کنید. البته بسیاری از گردشگران مشتاق صرف غذاهای دریایی و همچنین قلیه‌ماهی هستند. پیدا کردن رستوران‌هایی که این چنین غذاها را با بهترین کیفیت ارائه کنند، کار بسیار ساده‌ای است. در اطراف رود کارون رستوران‌های متعددی وجود دارد که غذاهای دریایی لذیذ، از جمله قلیه‌ماهی را سرو می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما به این رستوران‌ها سر بزنید. در اطراف کارون پارک های متعددی نیز احداث شده که می تواند فضای مناسبی برای تفریح خانواده ها باشد.

رود کارون
نمایی زیبا از رود کارون

سخن پایانی

قطعا بازدید از شهر اهواز و جاذبه های دیدنی این شهر و رودخانه کارون برای شما بسیار شیرین و خاطره‌انگیز خواهد بود. در واقع از این رود به عنوان نگین شهر اهواز یاد می‌کنند. اگر به استان خوزستان و شهر اهواز سفر کرده‌اید، تماشای رودخانه کارون را از دست ندهید، هر چند بعید است کسی به اهواز سفر کند و از این رود دیدنی و جاذبه‌های آن بازدید نکند.

نگاهی گذرا به برخی خدماتی که توسط مهمانداران و پرسنل تشریفات در قطارهای ۵ ستاره فدک ارائه می شود:

  • قابلیت حرکت با سرعت حداکثر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • تعبیه عایق صوتی مناسب جهت حذف صداهای مزاحم و افزایش سطح کیفی سفر
  • تعبیه عایق حرارتی مناسب  برای حفظ دمای مطلوب کوپه ها و آسایش مسافران
  • طراحی تزئینات داخلی لوکس و مدرن به منظور جریان هوای تازه در واگن و ایجاد آسایش هر چه بیشتر مسافران
  • قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه به صورت مجزا از ۲۲ تا ۲۶ درجه در تابستان و زمستان
  • قابلیت تنظیم روشنایی در داخل کوپه و استفاده از چراغ های اختصاصی برای هر تخت
  • تعبیه پریز برق داخل کوپه ها برای استفاده مسافران
  • سامانه ی صوتی و تصویری بسیار متنوع و کامل با امکان انتخاب و نمایش مجموعه ای از فیلم ها و موسیقی های روز
  • امکان استفاده مجزا هر یک از مسافران از سامانه صوتی و تصویری بدون تداخل با دیگران
  • امکان مشاهده مسیر سفر و موقعیت لحظه ای در مسیر یاب سامانه صوتی و تصویری
  • طراحی تخت هایی بزرگتر از تخت های قطارهای مشابه (۶۰۰×۱۷۶۰)
  • ارائه ملزومات خواب به تعداد مسافران
  • سرو غذاهای متنوع داخلی و خارجی مطابق با ذائقه و سلیقه ایرانی
  • سرو نوشیدنی و میان وعده در طول سفر
  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وکیوم
  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده

شما عزیزان می توانید در هر لحظه از شبانه روز برای خرید بلیط قطار تهران اهواز رفت و برگشت از خدمات قطار فدک استفاده کنید.

قطار فدک رمز یک سفر با کیفیت می باشد.

شرکت ریل پرداز نوآفرین با هدف ارائه خدمات متفاوت و ایجاد تمایز مبتنی بر خواسته های مشتریان، اقدام به خرید و بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری ساخت کشور آلمان با نام تجاری فدک نموده است.

کوپه‌های این واگن ها از امتیازات فوق‌العاده ای برخوردار هستند که مسافران در طول یک سفر طولانی هیچ‌گونه خستگی را احساس نمی‌کنند و می توانند به راحتی استراحت کنند.

در صورت نیاز می توانید با شماره زیر با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: ۵۴۸۲۴-۰۲۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نوشته های مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x